Shotbymarlies foto 4.jpg V.l.n.r. Dick van Essen (trade & consumer marketeer), Patrick Oosterom (key accountmanager), Sandra van den Bogaard (commercial assistant) en Guillaume Dumas (sales director): nog maar een jaar samen en nu al in de prijzen gevallen. (Foto: Marlies Geervliet)

Awards - Gouden Partner

Barilla: ‘Innovatie is essentiële drijfveer voor toonaangevend merk als Wasa’

UTRECHT – Het van origine Italiaanse familiebedrijf Barilla scoort al jarenlang hoge ogen met haar afwisselende assortiment, verspreid over verschillende gebruiksmomenten. Van het ontbijt tot aan de pastamaaltijd, en alles daar tussenin. De positieve en ondernemende mindset van het nog jonge Nederlandse team en de transparantie maken Barilla een zeer geapprecieerde partner om mee samen te werken, en dit wordt zichtbaar gewaardeerd door haar handelspartners. Levensmiddelenkrant sprak met Guillaume Dumas, sales director bij Barilla Nederland, en Nicolas Woussen, marketing manager Benelux, over het winnen van de Gouden Partner.

Redactie |

Categorie: Brood, Broodvervangers & Ontbijtgranen
Criterium: Succes van producten en innovaties
Winnaar: Barilla

Van harte gefeliciteerd, jullie hebben de Gouden Partner gewonnen! Wat betekent deze prijs voor jullie?
Dumas: “Wat een geweldig nieuws. Deze award is voor ons een hele mooie erkenning door onze handelspartners, omdat ons Benelux-team, en zeker onze Nederlandse tak, een vrij nieuw en jong team is. Barilla Nederland is in de huidige samenstelling namelijk pas een jaar bij elkaar. Het is mooi om te zien dat we de lijn van onze voorgangers, die in 2021 ook al de Gouden Partner-award wonnen, succesvol hebben kunnen voortzetten met onze merken Wasa en Barilla.”

Hoe hebben jullie de afgelopen twee jaar de samenwerking met jullie afnemers verbeterd?
Dumas: “Ondanks de vele personele wisselingen in deze periode, en het feit dat we een relatief klein team zijn, focussen we ons op zaken die voor ons belangrijk zijn: een positieve en ondernemende mindset, een open en eerlijke relatie met onze partners, flexibiliteit en goede bereikbaarheid. Daarnaast houden we een sterke focus op succesvolle innovaties.”

Op welke manier(en) dragen jullie bij aan de ontwikkeling van de categorie?
Woussen: “We hebben met Wasa en Barilla twee sterke merken in handen die een belangrijke plaats innemen in de Nederlandse consumptiegewoonten. Dit is een mooie erkenning, maar dit brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee. Onze visie ‘Consumer Inspired en Customer Oriented’ vertaalt zich onder andere in een echte samenwerking met onze handelspartners om de categorie te laten groeien. In deze context is innovatie een essentiële drijfveer voor een toonaangevend merk zoals Wasa. Met onze innovaties focussen we ons bovendien op de verschillende gebruiksmomenten die onze producten kunnen bieden, zoals ontbijt, lunch of een gezond snackmoment. Voor onze consumenten streven we ernaar om vooral te luisteren naar hun verwachtingen en behoeften. Op basis daarvan blijven we de beste producten aanbieden, trouw aan de waarden van Barilla en haar merken.”

In hoeverre worden jullie geraakt door de gestegen prijzen?
Dumas: “De afgelopen anderhalf jaar hebben we op eigenlijk alle facetten van onze productie en logistieke processen kostprijsverhogingen moeten incasseren die ongeëvenaard zijn. Dit heeft een grote impact op ons als bedrijf, maar ook voor de consument die uiteindelijk een andere prijs betaalt voor eigenlijk alle boodschappen.”

Wat kunnen we de komende twee jaar van jullie verwachten?
Woussen: “We blijven continu investeren in innovaties en communicatie om onze merken verder op te bouwen. Naast Wasa zijn we ook druk bezig met innovaties op onze Barilla pastarange, waarmee we wereldwijd marktleider zijn. Binnenkort zal je hier hopelijk meer van terugzien in de markt.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.